Beretning fra Bornholm Rundt 2018
Beretning af Niels Erik Madsen om tur til Bornholms Veteranløb d. 6. -7. -8. -9. juli 2018
Vi mødtes Ingo tanken i Skovsø, Slagelse. Vi var 6 mc´er og 2 biler.
På motorcykler var Hanne Vainionpaa på en BSA Goldstar fra 1951, Erik Michaelsen på en Sunbeam fra 1956, Henri Chrisiansen på en Honda CBX 400 F fra 1984, John E. Jørgensen på en Royal Enfield Bullet fra 1956, Niels Erik Madsen på en Honda CB 400 fra 1982 og Jan Christoffersen på en nyere Suzuki.
Vi kørte fra Skovsø kl. 9.00 ad den gamle A1 til Ringsted, Erik skulle lige rense tændrør, videre mod Bjæverskov, Ejby, Lille Skensved og videre til Køge. Da vi nåede til Solrød, var der et igangværende asfaltarbejde, det betød at vi måtte tilbage til Godozavej og tage motorvejen videre mod Øresundsbroen. Vi drejede af mod Trelleborg, kørte langs kysten mod Ystad. Vi havde bestilt tid på færgen kl. 14.30. Vel ankomme til Rønne kørte vi til Snogebæk, hvor vi skulle bo de næste dage. Vi havde fået en masse støv i halsen, som vi måtte skylle ned.
Lørdag morgen skulle vi være på startpladsen i Nexø kl. 8.00. Der var tilmeldt 115 køretøjer, incl. traktor. Ruten var på 110 km med 8 poster. Vi fra VMV fulgtes ad på hele ruten, + 3 biler, -Egon Henriksen, Ascona 1976, Henrik Pedersen, Volvo 142 1970 og Kaj Piestra, MG A 1962. Alle køretøjer opførte sig pænt og alle var i mål ved 16.00 tiden.
Det gjaldt om at få færrest straffepoint for at vinde. Vinderen af løbet havde 94 straffepoint.
Hanne Vainionpaa fik 125 point, Erik Michaelsen fik 160 point, Henrik Pedersen fik 180 point, Kaj Pietras fik 190 point, Henri Christaiansen fik 206 point, Hohn E. Jørgensen fik 224 point, Egon Henriksen fik 252 point, og Niels Erik Madsen fik 148 point.
Vi kørte tilbage til pensionatet hvor vi boede og fejrede den god dag, senere gik vi ned til byen og fandt et godt spisested hvor vi indtog aftensmaden. Søndag kl. 9.30 skulle vi være på pladsen igen, der var parade af alle køretøjerne. Kl. 11.00 kørte vi alle ad forskellige ruter til Allinge hvor vi spiste frokost. Kl. 15.00 var løbet officielt slut og vi kørte tilbage til Snogebæk, hvor vi hyggede os resten af dagen.
Mandag skulle vi hjead igen, vi skulle med færgen kl. 10.30. Da vi kørte fra borde, knækkede koblingskablet på Erik´s Sumbeam. I løbet af et kvarter kørte vi igen, Erik havde selfølgelig et nyt kabel på “lager”. Fra Ystad gik turen ad samme vej tilbage til Slagelse. Erik´s Sumbeam kørte uden at der skulle renses tændrør. Vi var tilbage i Slagelse omkring kl. 17.30